Beyrut D6

15 september 2023 - Beiroet, Libanon

Vanmorgen heerlijk ontbijt bij de bakker met kopje koffie. Je hoort hoe vers de croissant is als je er gulzig je tanden inzet. Vanmorgen werd er gekozen voor naturel, pistache, hartig en net chocolade. Op weg naar de Jeita grotto. Mysterieuze plek voor Esther omdat haar geheugen weinig feedback geeft op dit onderwerp en dat ondanks het feit dat ze vannacht zichzelf heeft liggen pijnigen om de herinnering terug te vinden. Het is bere druk bij de grotten en het lijkt erop dat de drukte de lengte van de tour functioneel heeft ingekort. Het blijft een indrukwekkend schouwspel in grote hoge en diepe kamers met stalagmieten en haar “tegenhangers”. Opvallend veel italianen, ws op senioren cruise want tempo was zoals een hete dag in Rome. Ook opvallend veel moslims met de nodige zwarte gewaden wat je in de stad weinig ziet. In de laag gelegen grot krijgen we een prive bootje dat voor ons elektrisch wordt bestuurd. We leggen een klein deel af van een 6 km lang watertje dat een maximale diepte kent van 7 meter. In de lokale fitness toilet was er een mogelijkheid de bovenbeen sieren te trainen maar die heb ik voorbij laten gaan.😉 Na Jeita gaan we op weg naar de Lourdes chapel of Lebanon in Harissa. Een bedevaarts plek met voornamelijk christelijke uitingen maar 80% van de bezoekers zijn moslims. De dames moeten een buiten jurk aan ivm blote schouders. Het uitzicht van bovenop de berg is adembenemend. Om 15:30 gaan we aan stevige lunch wat nasr ik hoop niet in de weg gaat zitten ivm diner layer vandaag met Christelle haar ouders. Op weg terug krijgen Job en ik vrij af, zodat de dames naar de mall kunnen. Dit blijkt leuke en besparende activiteit omdat prijs nivo dubbel de prijs in NL blijkt te zijn. Je merkt dat de drukke volle week gaattellen behoefte aan niets wordt groter en tikkie minder eten zou mij ook wel goed doen. Straks visrestaurant en daarna gaat de jeugd naar een club. Morgen naar resort genieten, ik wens de jeugd alle sterkte morgenochtend😎😉