Beyrut dag 2

11 september 2023 - Beiroet, Libanon

Best lekker geslapen en wat een geweldig uitzicht. De ochtend ontwikkelt zich traag en ieder zoekt zijn gang. Eerste glas sneuvelt en opruimen brengt een hilarisch moment, stofzuiger zonder stekker 😎. Er worden verschillende gesprekken gedaan over wat we gaan doen. Mijn lifo stijl vraagt om compensatie. Het is 11:00 we gaan ergens ontbijten. Op weg naar ontbijt stoppen we bij het monument bij de haven. Een half wankele silo, verwrongen containers een schip op zijn zijkant in het water zijn getuigen van wat je je niet kan voorstellen. Een enorme klap verwoest mensenlevens en familiesamenstellingen. De muur van verdriet met beelden van gestorven medeburgers loopt door onder het monument “ act for justice”. Het is moeilijk te bevatten wat hier echt is gebeurd. Na het heerlijke ontbijt waar Vin als enige lang moest wachten op zijn bestelling trekken we downtown in. We lopen door straten en door de wijk waar nog maar 4 jaar geleden de revolutie huis heeft gehouden. Geen winkel meer heel alles kapot geslagen. De ijzeren hekken zijn naar beneden maar doe hun werk niet meer. De wijk waar ministeries ooit werkten is verlaten. Het plein waarop we een drankje dronken is leeg. De duiven met rennende kinderen zijn weg. Het is een verlaten ghosttown geworden. Eeuwig zonde en droevig om de alom bestaande machteloosheid te aanschouwen. We bezoeken tot slot de blauwe moskee, een aantal gelovigen zijn in harmonie in gebed. 1 van hen is gehoord, zijn telefoon gaat. Heerlijk ijsje gegeten en op naar diner.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade